wolny-rynek wolny-rynek
219
BLOG

Kolej można dotować, ale można też uczynić ją rentowną

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 0

Dziwię się że woj. lubuskie, będące województwem bardzo ubogim, wciąż wysyła „w świat” klasyczne składy zestawione z lokomotywy spalinowej i wagonów (np. na linii Frankfurt/Odrą- Słubice- Rzepin). Koszt tego typu składu jest wg cenników przewoźników nawet 4-rokrotnie wyższy niż wagonu motorowego (szynobusu). Rozumiem wymogi homologacji innego taboru w RFN. Jednak jest to dość znaczne marnotrawstwo. Może nawet kilka mln PLN rocznie. Są inni przewoźnicy operujący w relacjach transgranicznych, stosujący inny tabor. Może choć na tej jednej linii władze tego przygranicznego województwa winny zmienić przewoźnika?

Dodatkowo od dekady zalecam stosowanie tramwajów specjalnego typu (tzw. dwusystemowych- na zdjęciu) na regionalnej sieci kolejowej. Przewoźnicy zachodnioeuropejscy podają że osiągają dzięki tym typom taboru zyski na liniach gdzie klasyczny ciężki tabor kolejowy przynosił straty. Niższe zużycie energii, szyn, wyższe przyspieszenia, możliwość zaoferowania lepszych częstotliwości ruchu. Wokół kilkunastu aglomeracji Europy Zachodniej przestawiono znaczną część oferty (głównie całość oferty podmiejskiej) na ten typ taboru- dociera on nawet 60-70 km w głąb regionów.

W woj. lubuskim nie ma większego sensu łączenie sieci tramwajowych i kolejowych w jeden system (może poza koleją miejska, tzw. szprotawską w Ziel. Górze), więc odpada główny problem techniczny- różnica profili szyn tramwajowych i kolejowych. Oryginalnie tr. dwusystemowe stworzono, by połączyć tory kolejowe i tramwajowe w jeden system transportowy i umożliwić wjazd pociągu na tory tramwaju. Ale praktyka pokazała że są bardziej rentowne od technologii kolei tradycyjnej. Można więc w woj. lubuskim wprowadzić taki tabor relatywnie prosto.

Wokół Paryża na klasyczne linie kolejowe wprowadza się właśnie taki tabor, nie zaś ciężkie pociągi, które są za drogie w kosztach pociągo-kilometra. Kolej tradycyjna, którą województwo lubuskie realizuje, jest po prostu droga. Owszem, można dopłacać do tego biznesu pieniądze podatników, ale- czy aby na pewno jest po co?


Odnośnik do opisu najstarszego tego typu systemu wokół Karlsruhe, RFN:
http://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Karlsruhe
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaj_dwusystemowy

wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka