wolny-rynek wolny-rynek
717
BLOG

Jak sprzedano linie OLT Express za kwotę 1 Euro

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 0


Linie OLT Express (do dnia 3.01.2012 noszące nazwę Ostfriesische Lufttransport GmbH, powstałe także z przejęcia 2 polskich linii lotniczych) zostały założone w 1958 roku i były jednymi z największych i najstarszych w Niemczech. Wykupiła je polska firma, po czym- słuch po przedsiębiorstwie o ogromnej historii i dobrych wskaźnikach rynkowych- zaginął.

cc Wikimedia

Sławek Muturi w artykule “Co się stało z masą upadłościową po OLT Express?” zastanawia się co się stało z kompletną linią lotniczą, która w pewnym momencie była głównym potentatem na polskim rynku lotniczym. Jest to dość dobre pytanie. Dziś trudno znaleźć wiele śladów po tych liniach lotniczych. Autor widział samolot w barwach OLT na lotnisku w Duesseldorfie, inni komentatorzy starali się ustalić- co się stało z majątkiem jednej z największych linii w kraju? Branżowe czasopismo Aerotelegraph szacowało wydatki na linię lotniczą na kwotę 63 milionów dolarów USA. Zakupiono polskie linie lotnicze Yes Airways i niemieckie OLT Express. OLT zmienił nazwę na OLT Express Germany, z polskiej linii Jet Air (wożącej ongiś pasażerów z Ziel. Góry do Warszawy) powstała OLT Express Regional, a z linii Yes Airways stworzono OLT Express Poland.

Szybkość ekspansji budziła zdziwienie w branży. Dziwiono się, jak mógł mało znany inwestor, spoza branży, tak szybko uformować znaczną grupę o europejskim charakterze?

Według własnych danych spółki OLT Express przytoczonych w czasopiśmie Aerotelegraph wskaźnik wypełnienia miejsc wzrósł od kwietnia do czerwca z 63 do 75 procent. W środku lipca linia osiągnęła 79 %-owy udział w polskim rynku krajowym przewożąc 340 tysięcy pasażerów, trzykrotnie więcej niż państwowe linie LOT. Wkrótce potem linia znika z nieba i nie jest wystawiona na sprzedaż przez syndyka. Oferuje się wózki bagażowe, koszulki formowe, ubiory stewardess, ale nie kosztujący kilkadziesiąt mln USD biznes. Co się stało?

Konkurencja na lotniczym niebie jest wielu osobom nie na rękę. Inne linie lotnicze mogą być wściekłe że ktoś “podbiera” im pasażerów. Tymczasem w tajemniczych okolicznościach znika z nieba linia lotnicza, będąca kompletnym i działającym przedsiębiorstwem. Co się dzieje dalej?

Teoretycznie- samoloty wracają do leasingodawców. Ale mamy markę firmy, pracowników, zgromadzony know-how. Czy syndyk próbował sprzedać owe linie? Pytałem o to w moim artykule bezpośrednio po upadku spółki, gdzie dziwiłem się że linie nie zostały natychmiast wystawione na sprzedaż, póki jeszcze istniały.

Co się stało po upadku linii OLT Express? Jak donosi tygodnik “Polityka” z dnia 8 kwietnia 2013, “po bankructwie OLT Express loty krajowe natychmiast podrożały.”

“Na przełomie marca i kwietnia 2012 r. ABW podjęła czynności analityczno-ustaleniowe związane z pojawieniem się nowej linii lotniczej OLT Express. Wynika to z ustawy, która nakłada obowiązek sprawdzenia firm m.in. wchodzących w skład sektora linii lotniczych. Wtedy okazało się, że właścicielem linii jest spółka Amber Gold. Od tego momentu funkcjonariusze z własnej inicjatywy rozpoczęli wnikliwe sprawdzanie spółki”- co ujawniła w swoim komunikacie ABW w sierpniu 2012 r.

Co się stało ze znacznym majątkiem regionalnego europejskiego przewoźnika dość mocno obecnego na rynku niemieckim? W jaki sposób ze spółki OLT Express Germany wycofał się polski inwestor Amber Gold, którego zastąpił znany na rynku lotniczym holding Panta Holdings? “OLT Express Germany zostało sprzedane za 1 euro”- donosiło czasopismo “Forbes” w październiku 2012 r.

“Kancelaria Dobrzyniecki & Partners Law Office LLP z siedzibą w Londynie w imieniu swoich klientów domaga się unieważnienia umowy sprzedaży przez Amber Gold Sp. z o.o. linii lotniczych OLT Express Germany holenderskiej spółce Panta Holdings BV”- donosił ów tytuł. Sama wartość 4 samolotów tych linii wynosiła 25 mln zł- donosiło telewizyjne wydanie “Faktów TVN”. Syndyk nie wystąpił o unieważnienie tej umowy. Niedługo później linie OLT Express Germany zawiesiły działalność – stało się to ok 120 dni później, w styczniu 2013 r. Dzień wcześniej syndyk masy upadłościowej Amber Gold ogłosił informację o przygotowywaniu pisma procesowego w sprawie unieważnienia transakcji.

Adam Fularz dla

Literatura:

Aerotelegraph: Ermittlungen gegen OLT-Eignerin, 31. Juli 2012  Laura Frommberg, on-line: http://www.aerotelegraph.com/olt-express-germany-bremen-amber-gold-ermittlungen

Sławek Muturi, Co się stało z masą upadłościową po OLT Express?, dostęp 30,04,2013, on-line: http://fridomia.pl/2013/04/29/co-sie-stalo-z-masa-upadlosciowa-po-olt-express/

Dalsze losy uziemionego Dreamlinera
Polityka-8 kwi 2013 dostęp 30,04,2013, on-line:http://www.polityka.pl/rynek/1538835,1,dalsze-losy-uziemionego-dreamlinera.read

Forbes.pl, “Unieważnią sprzedaż OLT Express Germany?” dostęp 30,04,2013, on-line: http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/wydarzenia/uniewaznia-sprzedaz-olt-express-germany,30777,1

Miliony niemieckiego OLT Express mogą przejść syndykowi koło nosa. http://www.tvn24.pl/pomorze,42/miliony-niemieckiego-olt-express-moga-przejsc-syndykowi-kolo-nosa,302835.html

 

wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka