wolny-rynek wolny-rynek
337
BLOG

Ekonomiści badają porty lotnicze- widma. Wyniki.

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 3

Jako ekonomista badam porty lotnicze-widma. Być może port lotniczy w Olsztynie ma szansę na uniknięcie podobnego lostu portu- widma dzięki połączeniu kolejowemu pod terminal portu. W dwóch innych przypadkach portów widm w Polsce- władze mówią twarde- Nie!- dla realizacji połączenia kolejowego na lotnisko, choć w obu przypadkach: Zielonej Góry i Radomia, takie połączenia są możliwe. 

 

W Gdyni- kolejnym nieukończonym porcie - widmie, także miało powstać połączenie kolejowe. Gdyby powstało szybciej, być może port lotniczy już działałby. 

W niniejszej serii wydawniczej spróbuję przybliżyć Państwu wyniki badań ekonomistów, któzy badali dlaczego niektóre porty już na starcie szybciej się rozwijają. Mający połączenie kolejowe port lotniczy Lublin od razu zanotował większe przewozy pasażerskie. 

W Radomiu czy w Zielonej Górze brakuje po około 1500- 2000 metrów trorowiska, by pociągi kolei pasażerskiej mogły skomunikować terminale pasażerskie dworców lotniczych. W obu przypadkach znajdują się też perony stacji czy przystanków kolejowych w pobliżu dworców terminali lotniczych, które możnaby tymczasowo naprawić i wykorzystać. 


image

 
Zrealizujmy pomysł na system kolei podmiejskiej po polskiej części miasta Frakfurt nad Odrą. Powodem dla któego lokalny port lotniczy świeci pustką, jest także to że jest on słabo skomunikowany z Niemcami - całą wschodnią Brandenbugią. Być może ten port lepiej by się sprawdził jako port lotniczy dla 80-tysięcznej aglomeracji Frankfurtu nad Odrą i Słubic? 
 
Być może szansy na ożywienie tego portu lotniczego należy upatrywać w połączeniu kolejowym. Połączenie kolejowe mogłoby wyeliminiwać konieczność dopłat do obsługi chociażby lotów do Warszawy, a port mógłby zacząć się samodzielnie utrzymywać na rynku. 
 
Budowa połączenia kolei pasażerskiej do terminalu portu lotniczego wzorem Olsztyna- gdzie powstało dedykowane połączenie kolejowe do tamtejszego portu lotniczego to wg mnie szansa na przyciągnięcie lini lotniczych takich jak Sprintair. Linie te zaoferowały aż dwa kierunki lotów z tego nowego portu lotniczego. Połączenie kolejowe ma ruszyć w styczniu, wraz z pierwszymi lotami. 
 
Wzorem Olsztyna, gdzie w budowę całkowicie nowej linii zainwestowano masę środków, takie połączenie powinno powstać w Zielonej Górze. Obsługiwałoby połączenia kolejowe do Poznania, Frankfurtu nad Odrą, Gorzowa, Zielonej Góry. 
 
image
 
Istniejąca stacja kolejowa na lotnisku, które dzięki połączeniu kolejowemu zyskałoby pasażerów z kierunku Berlin - Frankfurt (Oder) 
 
image
 
Plany budowy 1500 metrów toru od terminalu na lotnisku 
 
image
 
image
 
Wraz z rozwojem systemów S-Bahn, możliwe jest, aby skrócić drogę dzięki odcinkowi nowego bocznego toru w Zbąszynku. Wtedy pociąg omija Zbąszynek i zniknie konieczność zmiany kierunku pociągu.
 
image

Brakujący element toru na szkicu:
 
image
 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski


Szanowni Państwo,
Będzie wkrótce 40 lat od czasu, kiedy powstał plan lotniska między Berlinem i Poznaniem. Te plany zostały opracowane i zrealizowane w 1977 roku.
 

image



Jako ekonomista, widzę wielką szansę na pomysł, aby połączyć port lotniczy Berlin-Frankfurt (Oder), Berlin-Frankfurt (Oder) Lotnisko (Polski: Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost) do sieci kolejowych przewozów pasażerskich.

Myślę, że realizacja pomysłu spowoduje, że lotnisko pasażerskie pomiędzy Poznaniem a Berlinem przetrwa, jeśli sprawnie zainwestujemy pieniądze na podłączenie do sieci kolejowej.

Dwa nowe odcinki kolejowe są potrzebne- jeden do podłączenia linii z Frankfurt- Odrą do linii do Babimostu. Efekt tego łącznika to unikanie zmiany kierunku w Zbąszynku, i- kolejny krótkiodcinek toru jest potrzebny- jest to około 1500 metrów, aby połączyć lotnisko z miastem Frankfurt (Oder), za pomocą dedykowanego, specjalnego połączenia kolejowego S-Bahn Frankfurt (Oder).

Pociąg ruszy w Frankfurt (Oder), zatrzymując się w Słubicach, Kunowicach, Rzepinie, Torzymiu, Toporowie, Świebodzinie, na stacji Babimost, docierając do lotniska Berlin - Frankfurt / Port Lotniczy Zielona Góra. Czas podróży powinien wynosić około 40-50 minut. System S-Bahn można wprowadzić do obsługi linii do lotniska natychmiast, budując peron końcowy w porozumieniu z właścicielem terenu, firmą IG Polska.
 

image



Dear Ladies and Gentlemen,
There soon will be 40 years since the plans for the airport between Berlin and Poznań were formulated and realised.

As economist, I see a great opportunity in the idea to connect the Flughafen Berlin- Frankfurt (Oder) Berlin- Frankfurt (Oder) Airport (Polish: Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost) to the passenger rail network.

I think that the airport between Poznań and Berlin will survive, if we invest lots of money into connecting it to the rail network.

Two new rail sections are needen- one to connect the line from Frankfurt- Oder to the line to Babimost- avoiding the change of direction at Zbąszynek, and- another short 1500 meter track is needed to connect the airport with Frankfurt (Oder), using a dedicated service, the S-Bahn Frankfurt (Oder).

The train would start in Frankfurt (Oder), stopping at Słubice, Kunowice, Rzepin, Torzym, Toporów, Świebodzin, Babimost, Airport Berlin - Frankfurt/Port Lotniczy Zielona Góra. The journey time should be about 40-50 minutes.

W niemieckim / W niemieckim

Sehr geehrte Damen und Herren,

 
Ich moechte einen S-Bahnsystem fuer Frankfurt (Oder) vorschlagen. Es wurde nur eine S-Bahnlinie S1 bedient, die die Stadt Frankfurt Oder mit Flughafen Berlin (Frankfurt (Oder) verbinden wuerde. Das Flughafen befindet sich an der polnischen Seite der Grenze. 
Webseite des Flughafens: http://www.airportberlinfrankfurt.eu/
 
Reisezeit wird am Anfang 50 minuten betragen. Die Verbindung wird am folgenden Bahnhoefen halten:
Startbahnhof: Frankfurt (Oder), mit Halten an: Słubice, Kunowice, Rzepin, Torzym, Toporów, Świebodzin, Zbąszynek, Babimost, Airport Berlin - Frankfurt/Port Lotniczy Zielona Góra.
 
Es fehlt nur ein kuerzer Teil der Gleise- ganze 1500 meter, zum Terminal des Flughafens. Wir schlagen vor, dass die Stadt Franfurt (Oder) ueberzeugt die polnische Marschallamt der Voivodschaft Lubuskie, damit so ein Verbindungsgleis endlich entsteht. 
 
Mit Fertigstellung der kuerzen Strecke (1500 meter Neugleis) koennten die Zuege der Frankfurter S-bahn die erste Strecke bedienen. Es ist moeglich, die Strecke mit Dieselfahrzeugen zu bedienen. Am Anfang nur zwei - drei Verbindungen pro Tag sind denkbar. Der Betreiber koennte die polnische Gesellschaft Przewozy Regionalne die Verbindung durchfuehren.
 
image
 
Existierender Bahnhof am Flughafen Berlin - Frankfurt (Oder) 
 
image
 
Plaene fuer den Neubau der 1500 Meter des Neugleises zum Flughafenterminal
 
image
 
image
 
Mit der Entwicklung der S-bahnsystems es ist moeglich, die Strecke weiter zu verkuerzen indem die neue Umgehungsgleis von Zbąszynek entstehen wuerde. Dann wuerde der Halt in Zbąszynek und Halt zum Wechsel der Richtung des Zuges wegfallen.
 
image

Die fehlende Stuck des Gleises auf der Skizze:
 
image
 
-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski


Szanowni Państwo,

 
Chciałbym aby powstał podmiejski system kolejowy do obsługi portu Frankfurt (Oder). Byłaby to tylko jedna linia S-Bahn S1, łącząca miasto Frankfurt nad Odrą z lotniskaiem Berlin Frankfurt  (Oder). Lotnisko znajduje się po polskiej stronie granicy. 
 
Czas podróży będzie wynosił 50 minut na początku obsługi, z czasem zniży się do 40, a może nawet 35 minut. Połączenie będzie się zatrzymywać na następujących stacjach:
Zaczyna na stacji: Frankfurt (Oder), z przystankami w: Słubice, Kunowice, Rzepin, Torzym, Toporów, Świebodzin, Zbąszynek, Babimost, lotnisko Berlin - Frankfurt / Port Lotniczy Zielona Góra.
 
Brakuje tylko krótszej części torowiska- całe 1500 metrów, do terminalu lotniska. Proponujemy, że miasto Franfurt (Oder), przekona polski Urząd Marszałkowski w województwie lubuskim, tak aby brakujący odcinek toru w końcu powstał. 
 
 
 
image
 
Istniejąca stacja kolejowa na lotnisku Berlin - Frankfurt (Oder) 
 
image
 
Plany budowy 1500 metrów toru od terminalu na lotnisku 
 
image
 
image
 
Wraz z rozwojem systemów S-Bahn, możliwe jest, aby skrócić drogę dzięki odcinkowi nowego bocznego toru w Zbąszynku. Wtedy pociąg omija Zbąszynek i zniknie konieczność zmiany kierunku pociągu.
 
image

Brakujący element toru na szkicu:
 
image
 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image
 
image

Increase in passenger numbers by 500 % year to year
500 % increase in passeger numbers thanks to new chater operations performed by Enter Air, Small Planet Airlines, SUNExpres.
wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka